Wzór umowy o pojedynczą transakcję płatniczą

Definicje

W niniejszej Umowie wszelkie terminy pisane z wielkiej litery przyjmują znaczenie nadane im w Ustawie, chyba że z niniejszej Umowy wyraźnie wynika, że nadano im inne lub zmodyfikowane brzmienie, w szczególności znaczenie przypisane im poniżej:

Dostawca Płatnika – rozumie się przez to dostawcę usług płatniczych, który udostępnił Płatnikowi na podstawie Umowy Ramowej Instrument Płatniczy, za pomocą którego przekazywane jest Zlecenie Płatnicze dotyczące Pojedynczej Transakcji Płatniczej, od którego to dostawcy Płatnik otrzymał lub otrzyma na podstawie tej Umowy Ramowej, informacje dotyczące realizowanej Pojedynczej Transakcji Płatniczej; Dostawca Płatnika jest podmiotem za pośrednictwem którego Płatnik przekazuje PayPro środki pieniężne dla celów zapłaty Odbiorcy; Dostawcą Płatnika jest w szczególności bank, centrum autoryzacyjno - rozliczeniowe, operator pocztowy lub biuro usług płatniczych.

Dostawca Odbiorcy – rozumie się przez to dostawcę usług płatniczych, świadczącego usługi płatnicze na rzecz Odbiorcy, w szczególności poprzez udostępnienie Odbiorcy kwoty Pojedynczej Transakcji Płatniczej; Dostawca Odbiorcy jest podmiotem za pośrednictwem którego Odbiorca otrzymuje od PayPro środki pieniężne przekazane przez Płatnika dla celów zapłaty Odbiorcy; Dostawcą Odbiorcy jest w szczególności bank; PayPro przy wykonywaniu niniejszej Umowy nie jest równocześnie Dostawcą Odbiorcy.

Dzień Roboczy – dzień w godzinach pracy PayPro, z wyjątkiem sobót, niedziel, świąt oraz dni wolnych od pracy, w którym działalność operacyjną prowadzi jednostka PayPro wykonująca czynności przewidziane postanowieniem Umowy.

Identyfikator – unikatowy identyfikator, będący kombinacją liter, liczb lub symboli określony przez PayPro, dostarczany Płatnikowi przez Odbiorcę, a następnie wskazywany przez Płatnika PayPro w celu jednoznacznego zidentyfikowania Odbiorcy Płatności realizowanej przez Dostawcę Płatnika i PayPro.

Instrument Płatniczy – zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez Płatnika i Dostawcę Płatnika zbiór procedur, wykorzystywane przez Płatnika do złożenia Zlecenia Płatniczego (np. bankowość elektroniczna, karta płatnicza).

Metoda Płatności – udostępniona w Systemie metoda Płatności jaką PayPro może oferować w Serwisie w przypadku Płatności na rzecz Odbiorcy.

Odbiorca lub Odbiorca Płatności – rozumie się przez to podmiot na rzecz którego możliwe jest dokonanie Płatności z użyciem Systemu i na rzecz którego Płatnik dokonuje Płatności z użyciem Systemu.

Płatnik – osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, która dokonuje zapłaty za towary lub usługi oferowane przez Odbiorcę, która poprzez czynności faktyczne – wypełnienie i wysłanie udostępnianego elektronicznie w procesie realizacji Płatności formularza Zlecenia Płatniczego, zawiera z PayPro, niniejszą Umową o pojedynczą transakcję płatniczą.

Płatność (Pojedyncza Transakcja Płatnicza) – zainicjowana przez Płatnika i dokonywana przez Płatnika indywidualna zapłata na rzecz Odbiorcy z wykorzystaniem Systemu Przelewy24.

RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)

System – zespół procedur, infrastruktury, relacji z Instytucjami pośredniczącymi zorganizowany przez PayPro, umożliwiający dokonywanie przez Płatnika zapłaty na rzecz Odbiorcy z wykorzystaniem usług świadczonych Płatnikowi przez Dostawcę Płatnika.

Trwały Nośnik Informacji - nośnik umożliwiający Płatnikowi przechowywanie adresowanych do niego informacji w sposób umożliwiający dostęp do nich przez okres odpowiedni do celów sporządzenia tych informacji i pozwalający na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci; Nośnikiem może być w szczególności dokument w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej (w postaci pliku PDF).

Umowa – niniejsza umowa; Umowa o pojedynczą transakcję płatniczą w rozumieniu Ustawy.

Umowa ramowa – Umowa zawierana przez Płatnika z Dostawcą Płatnika o usługę płatniczą regulującą wykonywanie indywidualnych transakcji płatniczych.

Usługa – usługa wykonywana przez PayPro na rzecz Płatnika, na podstawie postanowień niniejszej Umowy, polegająca na wykonaniu objętej Zleceniem Płatniczym Pojedynczej Transakcji Płatniczej.

Ustawa – Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. Nr 199, poz. 1175, tj. Dz.U. z 2014 r. poz. 873 z późn. zm.)

Zlecenie Płatnicza – oświadczenie Płatnika skierowane do PayPro oraz do Dostawcy Płatnika zawierające polecenie wykonania Pojedynczej Transakcji Płatniczej, polegające na wypełnieniu udostępnianego elektronicznie w procesie realizacji Płatności formularza Zlecenia Płatniczego i jego akceptacji stanowiącej wysłanie Zlecenia do realizacji. Wypełnienie i akceptacja (wysłanie) Zlecenia Płatniczego stanowi o zawarciu niniejszej Umowy.

§ 1 PRZEDMIOT UMOWY

1. Przedmiotem niniejszej umowy jest określenie zasad wykonania Usługi, to jest wykonania Pojedynczej Transakcji Płatniczej (zapłaty na rzecz Odbiorcy), na podstawie Zlecenia Płatniczego złożonego przez Płatnika.

2. Na realizację Usługi składają się następujące kolejno czynności:

i) Płatnik w celu dokonania zapłaty na rzecz Odbiorcy, może skorzystać z funkcjonalności Systemu Przelewy24 dostępnej pod adresem https://rachunki.przelewy24.pl/ wybierając Odbiorcę Płatności, wskazując numer rachunku bankowego Odbiorcy prowadzonego przez Dostawcę Odbiorcy, kwotę i Metodę Płatności, a także wypełniając pozostałe wymagane pola formularza Zlecenia Płatniczego udostępnianego na tej stronie internetowej,

ii) Poprzez wypełnienie, a następnie akceptację i wysłanie Zlecenia Płatniczego do realizacji przez PayPro, dochodzi do zawarcia niniejszej Umowy pomiędzy PayPro a Płatnikiem,

iii) Po otrzymaniu Zlecenia Płatniczego PayPro przystępuje do wykonania wskazanej w nim Pojedynczej Transakcji Płatniczej, lub odmawia jej wykonania – w przypadkach wskazanych w Umowie lub w przepisach prawa, w szczególności w Ustawie,

iv) W przypadku przystąpienia do wykonania Pojedynczej Transakcji Płatniczej objętej Zleceniem Płatniczym, PayPro przekazuje Odbiorcy, za pośrednictwem Dostawcy Odbiorcy, otrzymaną z wykorzystaniem Instrumentu Płatniczego Płatnika kwotę pieniężną; PayPro z chwilą otrzymania potwierdzenia Płatności objętej Zleceniem Transakcji Płatniczej, zobowiązuje się względem Płatnika do przekazania Odbiorcy kwoty wynikającej z potwierdzenia Płatności na warunkach szczegółowo opisanych w dalszej treści niniejszej umowy,

v) W przypadku odmowy wykonania Pojedynczej Transakcji Płatniczej objętej Zleceniem Płatniczym z przyczyn wyraźnie wyszczególnionych w niniejszej umowie, PayPro bezzwłocznie informuje o tym Płatnika, a także udostępnia mu otrzymaną od niego z wykorzystaniem Instrumentu Płatniczego Płatnika kwotę pieniężną.

3. Każda Płatność jest określona w Systemie, co najmniej poprzez: numer Płatności, kwotę, Identyfikator, Metodę oraz hasło.

4. Płatnik winien zachować numer Płatności i hasło dla celów: kontroli stanu zleconej Płatności, oraz reklamacji Płatności.

5. Aby Zlecenie Płatnicze mogło zostać prawidłowo zrealizowane, Płatnik zobowiązany jest wypełnić wszystkie pola udostępnionego elektronicznie formularza tego Zlecenia, które oznaczone są przypisem że są to pola obowiązkowe, to jest w szczególności zobowiązany jest podać: imię, nazwisko, adres zamieszkania lub adres korespondencyjny, adres e-mail, numer telefonu. W uzasadnionych przypadkach PayPro jest uprawniony do żądania od Płatnika innych danych, w tym danych niezbędnych do oceny ryzyka Płatności z wyjątkiem danych, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO oraz danych wymaganych przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Niepodanie wszystkich obowiązkowych danych uniemożliwia kontynuowanie procesu składania Zlecenia Płatniczego..

6. Formularz Zlecenia Płatniczego może umożliwiać Płatnikowi podanie również innych nieobligatoryjnych danych i wyrażenie innych nieobligatoryjnych zgód – według uznania Płatnika. Brak uzupełnienia pól formularza nie oznaczonych jako obowiązkowe, nie uniemożliwia kontynuowania procesu składania Zlecenia Płatniczego.

7. W związku z wypełnianiem formularza Zlecenia Płatniczego Płatnik zobowiązany jest zapoznać się z treścią niniejszej wzorcowej Umowy o Pojedynczą Transakcję Płatniczą udostępnionej elektronicznie i zaakceptować jej warunki przed akceptacją i wysłaniem Zlecenia do wykonania. Brak potwierdzenia zapoznania się z treścią wzorcowej Umowy i jej akceptacji uniemożliwia kontynuowanie procesu składania Zlecenia Płatniczego.

8. Dostawca zapewnia Płatnikowi możliwość utrwalenia wzorcowej Umowy oraz wypełnionego formularza Zlecenia Płatniczego na Trwałym Nośniku Informacji, poprzez udostępnienie opcji ich wydrukowanie w formie papierowej (z wykorzystaniem sprzętu drukarskiego Płatnika) oraz opcji pobrania i zapisania ich elektronicznej wersji w formacie pliku PDF.

9. Na wykonanie Płatności Płatnik otrzymuje 15 minut czasu. W tym okresie Dostawca oczekuje na potwierdzenie wykonania Płatności przez Dostawcę Płatnika. Po otrzymaniu potwierdzenia Płatności, Dostawca informuje Płatnika o poprawnym wykonaniu Płatności.

10. Jeśli Dostawca przez 15 minut nie otrzyma potwierdzenia wykonania Płatności przez Dostawcę Płatnika, informuje Płatnika o przekroczonym okresie oczekiwania na potwierdzenie. W takim przypadku niniejsza Umowa wygasa.

11. Potwierdzenie Płatności zapewniają:

a. dla Płatności przy pomocy kart płatniczych lub portfela elektronicznego – serwery operatorów tych płatności, współpracujących z Serwisem;

b. dla Płatności przelewem - bankowe programy automatyzacji przelewów lub własne programy kontroli historii kont bankowych Serwisu.

12. Każda wpłata wynikająca z wykonania Płatności dokonana na jedno z kont bankowych jest dedykowana na realizację wyłącznie tej Płatności, której numer został wprowadzony jako tytuł wpłaty.

13. Płatności dokonywane są w walucie uzgodnionej przez Strony w Zleceniu Płatniczym. Dostawca informuje w formularzu Zlecenia Płatniczego jakie waluty Płatności udostępnia. Dostawca uprawniony jest ograniczyć wybór waluty wyłącznie do polskiego złotego.

14. W przypadku gdy Pojedyncza Transakcja Płatnicza wiąże się z przeliczaniem waluty, Dostawca po wyborze w Zleceniu Płatniczym opcji skutkującej przeliczeniem waluty, otrzymuje informację o kursie walutowym, w tym o referencyjnym kursie walutowym, który będzie zastosowany do tej transakcji płatniczej. Informacja ta może być utrwalona w formie wskazanej w ust. 8 niniejszego paragrafu.

15. Niezwłocznie po otrzymaniu Zlecenia Płatniczego PayPro udostępnia Płatnikowi za pośrednictwem wiadomości poczty elektronicznej wysłanej na adres e-mail wskazany przez Płatnika w formularzu Zlecenia Płatniczego informację:

a. umożliwiającą Płatnikowi zidentyfikowanie tej Pojedynczej Transakcji Płatniczej, oraz informacje dotyczące Odbiorcy;

b. o kwocie Płatności w walucie użytej w Zleceniu Płatniczym;

c. o wszelkich opłatach należnych od Płatnika z tytułu Płatności, w tym wyszczególnienie kwot tych opłat;

d. o kursie walutowym zastosowanym w danej Płatności w przypadku o którym mowa w ust. 14 oraz o kwocie Płatności po przeliczeniu walut - jeżeli Płatność wiązała się z przeliczaniem waluty;

e. o dacie otrzymania Zlecenia Płatniczego.

§ 2 OŚWIADCZENIA PAYPRO

PayPro oświadcza, że:

1. decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 10.06.2014r., PayPro otrzymał zezwolenie na świadczenie usług płatniczych w charakterze instytucji płatniczej i na moment zawarcia niniejszej Umowy jest wpisany do rejestru krajowych instytucji płatniczych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego pod numerem podmiotu w UKNF IP24/2014,

2. posiada niezbędne prawa do Systemu, który wolny jest od wad fizycznych i prawnych,

3. posiada środki techniczne i finansowe niezbędne do prawidłowego obsługiwania Płatności,

4. czynności dokonywane w ramach Systemu nie mają charakteru czynności bankowych, a zawarcie Umowy nie jest związane z otwarciem rachunku bankowego w rozumieniu Kodeksu cywilnego, wobec czego środki pieniężne otrzymywane przez Dostawcę od Płatników w związku ze świadczeniem usług płatniczych na rzecz Płatnika lub Odbiorcy nie stanowią depozytu ani innych podlegających zwrotowi środków w rozumieniu art. 726 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny,

5. zawarcie Umowy nie jest związane z otwarciem dla Płatnika rachunku płatniczego w rozumieniu Ustawy,

6. świadcząc usługi płatnicze w rozumieniu Ustawy podlega nadzorowi sprawowanemu przez Komisję Nadzoru Finansowego.

§ 3 PRAWA I OBOWIĄZKI PAYPRO

1. PayPro może nie przyjąć Płatności do realizacji w Systemie w przypadku niespełnienia wymogów określonych w Umowie lub odrębnych uzgodnieniach, a także w sytuacjach określonych w przepisach obowiązującego prawa, w tym na podstawie orzeczeń właściwych organów, bez względu na moment stwierdzenia zachodzenia przesłanek nieprzyjęcia Płatności do realizacji, a w szczególności:

a. jeżeli dane Płatności podane przez Płatnika nie odpowiadają danym wymaganym przez System,

b. w przypadku odmowy realizacji Płatności przez Dostawcę Płatnika lub inną instytucję pośredniczącą,

c. w przypadku nieotrzymania przez PayPro od Dostawcy Płatnika lub innej instytucji pośredniczącej jakiejkolwiek informacji o Płatności wymaganej przez przepisy prawa lub wymaganej do identyfikacji Płatności przez PayPro,

d. w przypadku powzięcia podejrzeń co do jej zgodności z prawem i regułami uczciwego obrotu.

2. Przy wykonywaniu niniejszej umowy PayPro będzie posługiwał się kanałami przekazywania informacji zapewniającymi bezpieczeństwo ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwo Płatności.

3. W razie powzięcia przez PayPro uzasadnionego podejrzenia, w szczególności otrzymania wiarygodnej wiadomości, lub otrzymania urzędowego zawiadomienia o:

a. naruszeniu lub możliwości naruszania przez Płatnika postanowień niniejszej Umowy, przepisów prawa, dobrych obyczajów, zasad współżycia społecznego,

b. naruszeniu przez Płatnika zobowiązania określonego w § 4 pkt. 1 niniejszej Umowy,

c. nieuprawnionym użyciu Systemu przez Płatnika lub osobę trzecią działającą w porozumieniu lub za wyraźnym bądź dorozumianym przyzwoleniem Płatnika,

PayPro jest uprawniona:

d. wstrzymać natychmiastowo przyjmowanie do realizacji lub realizowanie Płatności, w tym ze skutkiem wstrzymania wszystkich wypłat na rzecz Odbiorcy bez uprzedniego powiadomienia Płatnika, a w przypadkach przewidzianych prawem – bez żadnego powiadomienia,

e. zablokować dostępność Systemu dla Płatnika natychmiastowo i bez uprzedniego powiadomienia.

4. PayPro oświadcza, że nie weryfikuje towarów, usług lub treści oferowanych przez Odbiorcę.

5. PayPro jest uprawniona do wykonywania czynności objętych Umową za pośrednictwem agentów, w tym przez PayPro S.A. z siedzibą w Poznaniu (60-198) przy ul. Pastelowej 8, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, VIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem 0000347935, NIP 7792369887, w zakresie dopuszczalnym przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

§ 4 PRAWA I OBOWIĄZKI PŁATNIKA

1. Płatnik zobowiązuje się nie korzystać z Systemu oraz zapobiegać korzystaniu z niego w celu złamania lub obejścia prawa oraz reguł uczciwego obrotu oraz niniejszej Umowy. W przypadku uzyskania w jakikolwiek sposób wiadomości o takim użyciu Systemu lub próbach takiego użycia, Płatnik jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić o tym PayPro oraz przekazać dane osób odpowiedzialnych, jeżeli takie dane posiada.

2. Płatnik zobowiązuje się natychmiastowo powiadomić PayPro o każdej stwierdzonej awarii lub nieprawidłowości w działaniu Systemu.

3. Płatnik korzystający z Systemu nie może przesyłać za jego pomocą treści o charakterze bezprawnym oraz ponosi pełną i wyłączną odpowiedzialność wobec PayPro, jak i osób trzecich za wszelkie treści przesłane z wykorzystaniem Systemu.

4. Płatnik zobowiązany jest w celu korzystania z Systemu do posiadania odpowiedniej infrastruktury informatycznej, w szczególności spełniającej następujące minimalne wymagania techniczne:

a. posiadanie dostępu do Internetu,

b. możliwość korzystania z jednej z przeglądarek internetowych: Internet Explorer 7, Firefox 4, Chrome 4, Safari 5, Opera 11 lub nowszych

c. posiadanie aktywnego adresu e-mail,

5. Koszty związane z możliwością ciągłego korzystania z infrastruktury informatycznej, o parametrach nie niższych niż wskazane w ust. 4 niniejszego paragrafu ponosi we własnym zakresie Płatnik.

6. PayPro jest uprawniona w każdym czasie do podejmowania wszelkich czynności w celu identyfikacji Płatnika w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu lub przepisów ją zastępujących bądź uzupełniających, a Płatnik zobowiązany jest udzielać PayPro w tym zakresie niezbędnych informacji, wyjaśnień i dokumentów.

§ 5 PRAWA NA DOBRACH NIEMATERIALNYCH

1. PayPro upoważnia Płatnika do korzystania z Systemu w granicach koniecznych do przeprowadzenia Pojedynczej Transakcji Płatniczej, zgodnie z przeznaczeniem Systemu.

2. Wszystkie prawa wyłączne związane z System i Oprogramowaniem (takie jak prawo do nazwy, firmy, oraz prawo autorskie) zachowuje PayPro.

3. Czas obowiązywania uprawnień, o których mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu Strony ustalają na okres obowiązywania wyłącznie niniejszej Umowy.

§ 6 ODPOWIEDZIALNOŚĆ

1. Wraz z przyjęciem Zlecenia Płatniczego oraz potwierdzeniem wykonania przez Płatnika Płatności (§ 1 ust. 9) PayPro zobowiązuje się wobec Płatnika do przekazania objętej Zleceniem Płatnikiem Pojedynczej Transakcji Płatniczej wskazanemu Odbiorcy w terminie o którym mowa w § 8 ust. 1, i ponosi wobec Płatnika odpowiedzialność za należyte wykonanie tego zobowiązania do przekazania kwoty potwierdzonej Płatności do Odbiorcy, chyba że z niniejszej umowy lub przepisów prawa wynika inaczej.

2. PayPro nie jest stroną ani w żaden inny sposób nie jest objęty skutkami prawnymi czynności prawnych, które Odbiorca podejmuje z Płatnikiem.

3. To Odbiorca Płatności ponosi wobec Płatnika pełną i wyłączną odpowiedzialność za wykonanie zobowiązania Odbiorcy, w związku z którym następuje Płatność, w szczególności za spełnienie świadczenia przez Odbiorcę na rzecz Płatnika wynikającego z umowy zawartej przez Odbiorcę z Płatnikiem dla którego świadczeniem wzajemnym jest zapłata objęta Płatnością, oraz odpowiada za wszelkie skutki odstąpienia od tej umowy zawartej pomiędzy nimi dokonanego na podstawie odrębnych przepisów.

4. PayPro nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowe wykorzystanie danych Płatników przez Odbiorców lub osoby, którymi Odbiorca posługuje się przy wykonywaniu czynności wobec Płatników i PayPro.

5. PayPro nie jest stroną ani w żaden inny sposób nie jest objęta skutkami prawnymi umowy, którą zawiera Płatnik z Dostawcą Płatnika, na podstawie której Płatnik za pośrednictwem Dostawcy Płatnika stawia PayPro do dyspozycji środki celem zapłaty Odbiorcy.

6. PayPro nie ponosi odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku nieprawidłowości wynikających z niewłaściwego działania lub zaniechania Dostawcy Płatnika, w szczególności w wyniku nieprzekazania przez Dostawcę Płatnika środków do PayPro we właściwym terminie, kwocie lub z właściwymi danymi identyfikującymi Płatność.

7. PayPro ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości w funkcjonowaniu Systemu powstałe z winy PayPro. PayPro nie ponosi jednakże odpowiedzialności w przypadku wskazania przez Płatnika niewłaściwych danych związanych z Płatnością.

8. PayPro nie ponosi żadnej odpowiedzialności za dobra, usługi oraz treści zamieszczone w Portalu, a także za ich rodzaj, gatunek i jakość.

9. PayPro nie ponosi odpowiedzialności za skutki, w tym szkody poniesione przez Płatnika, powstałe w wyniku:

a. działania lub zaniechania podmiotów, za które PayPro nie ponosi odpowiedzialności, w tym w szczególności awarii, niedostępności lub nieprawidłowego działania systemów informatycznych operatorów telekomunikacyjnych, działalności hakerów lub innych osób trzecich podejmujących działania zmierzające do uzyskania środków pieniężnych podstępem lub przy pomocy ingerencji w przetwarzanie danych,

b. wystąpienia przyczyn o charakterze siły wyższej,

c. awarii lub niedostępności systemów informatycznych PayPro, jeżeli nie dało się im zapobiec pomimo zachowania należytej staranności,

d. braku realizacji Płatności przez PayPro w związku z wykonaniem obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu lub przepisów ją zastępujących bądź uzupełniających.

10. W zakresie w jakim odpowiedzialność Stron nie jest wyłączona niniejszą Umową lub przepisami prawa, ogranicza się ona do rzeczywistych strat.

11. PayPro ponosi wobec Płatnika odpowiedzialność za działania swoich agentów, jak za swoje własne działania.

12. Postanowienia niniejszego paragrafu nie mogą być dla Płatnika, w szczególności będącego konsumentem, mniej korzystne niż wynika to z przepisów prawa, wobec czego w razie sprzeczności powyższych postanowień niniejszego § 6 z przepisami prawa, w szczególności z przepisami Ustawy lub spełniania przez te postanowienia cech do uznania ich za niedozwolone postanowienia umowne, takie postanowienia ograniczające lub wyłączające odpowiedzialność nie obowiązują w stosunku do Płatnika, a w ich miejsce mają zastosowania właściwe przepisy prawa.

§ 7 REKLAMACJE

1. PayPro rozpatruje reklamacje dotyczące Płatności zgłoszone przez każdego Płatnika oraz potencjalnego Płatnika.

2. Proces rozpatrywania reklamacji podejmowany jest niezwłocznie po otrzymaniu reklamacji i przeprowadzony jest rzetelnie, wnikliwie i terminowo, z zachowaniem obiektywizmu oraz z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.

3. Szczegółowe informacje dotyczące trybu wnoszenia i rozpatrywania reklamacji podawane są Płatnikiem i potencjalnym Płatnikom przez PayPro w niniejszej wzorcowej Umowie dostępnej na stronie internetowej PayPro przeznaczonej do składania Zleceń Płatniczych, a także udostępniane są w formie pisemnej w siedzibie PayPro oraz w jednostkach organizacyjnych PayPro prowadzących obsługę klientów.

4. PayPro może samodzielnie zakwestionować Płatność jeśli stwierdzi zachodzenie przesłanek złożenia reklamacji przez Płatnika, w tym z powołaniem na posłużenie się instrumentem płatniczym przez osobę nieuprawnioną lub nienależyte wykonanie Płatności, bez względu na zachowanie Płatnika. Uprawnienie PayPro do zakwestionowania Płatności wygasa w terminie 13 miesięcy od dnia obciążenia Płatnością Płatnika.

5. Zgłoszenie reklamacyjne winno zostać skierowane na adres korespondencyjny PayPro określony w § 11 w jeden ze sposobów komunikacji tamże określonych, to jest w formie pisemnej (§ 11 pkt a.ii), faksem (§ 11 pkt b.ii) lub elektronicznej (§ 11 pkt c.ii). PayPro nie przyjmuje do rozpoznania reklamacji złożonych ustnie (np. telefonicznie), a w przypadku zamiaru zgłoszenia przez Płatnika (potencjalnego Płatnika) reklamacji ustnej, PayPro informuje osobę zamierzającą złożyć reklamację o prawidłowych formach w których możliwe jest jej złożenie. Reklamacja pisemna może być także złożona bezpośrednio w siedzibie PayPro oraz w jednostkach organizacyjnych PayPro prowadzących obsługę klientów.

6. Reklamacja może zostać złożona także przez pełnomocnika. Jednakże z uwagi na to, że odpowiedź na reklamację może zawierać informacje objęte tajemnicą zawodową o której mowa w § 10, podpis osoby udzielającej pełnomocnictwa powinien zostać poświadczony urzędowo albo przez notariusza, adwokata lub radcę prawnego, a nadto w pełnomocnictwie powinna zostać zawarta klauzula upoważniającą pełnomocnika do uzyskania w imieniu mocodawcy informacji chronionych wskazaną tajemnicą zawodową.

7. Jeśli Płatnik (potencjalny Płatnik) stwierdza nieprawidłowość w działaniu Systemu, w tym dotyczącą nieautoryzowanej, niezrealizowanej lub nienależycie zrealizowanej Płatności, Płatnik (potencjalny Płatnik) zobowiązuje się zgłosić PayPro stwierdzone nieprawidłowości niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni kalendarzowych od momentu, w którym Płatnik nieprawidłowość zauważył lub mógł z łatwością zauważyć. PayPro wyjaśnia, że złożenie reklamacji niezwłocznie po powzięciu przez Płatnika (potencjalnego Płatnika) zastrzeżeń może ułatwić i wpłynąć na szybsze oraz rzetelne rozpatrzenia reklamacji przez PayPro.

8. Reklamacja Płatności przekazana przez Płatnika do PayPro powinna zawierać co najmniej: numer Płatności, kwotę Płatności, tytuł Płatności, nazwisko i imię właściciela konta bankowego (karty płatniczej), datę Płatności oraz nazwę banku i konto z którego skierowana została Płatność Płatnika (w przypadku płatności kartą płatniczą - nazwa karty, w przypadku płatności SMS-em – numer telefonu klienta, lub dane innego dostawcy Płatnika), adres email który został podany w Zleceniu Płatniczym, a także powód reklamacji, określenie podmiotów uczestniczących w transakcji oraz szczegółowy opis zdarzenia reklamacyjnego. W przypadku reklamacji składanych przez potencjalnego Płatnika, reklamacja powinna określać dane Płatności której dotyczyła odmowa wykonania Usługi przez PayPro, imię i nazwisko Potencjalnego Płatnika, jego adres email, datę zdarzenia którego dotyczy reklamacji, opis tego zdarzenia oraz uzasadnienie reklamacji. PayPro dokonuje weryfikacji, czy reklamacja spełnia wymogi określone przez niniejszą Umowę. W ramach weryfikacji reklamacji PayPro jest uprawniona do zwrócenie się o uzupełnienie reklamacji w terminie 14 dni, a po bezskutecznym upływie tego terminu - PayPro jest uprawniona do odrzucenia reklamacji z powodu niezachowania wymogów Umowy.

9. PayPro w terminie 3 Dni Roboczych od otrzymania reklamacji, potwierdza fakt jej otrzymania w formie informacji wysłanej na adres e-mail wskazany w reklamacji. W przypadku gdy PayPro w ramach weryfikacji czy reklamacja spełnia wymogi określone przez niniejszą Umowę, zwróci się do osoby składającej reklamację o jej uzupełnienie, takie wezwanie do uzupełniania reklamacji uznaje się również za potwierdzenie otrzymania reklamacji. Na wyraźne żądanie osoby składającej reklamację, pod warunkiem podania przez nią niezbędnych danych osobowych i kontaktowych, PayPro potwierdza fakt otrzymania reklamacji w formie pisemnej, przy czym w takim przypadku dla zachowania powyższego terminu, wystarczy wysłanie przesyłki listem poleconym.

10. Płatnik zobowiązany jest udzielić PayPro wyjaśnień i pomocy w sprawach reklamacyjnych związanych z obsługą Płatności jeśli udzieleniu wyjaśnień lub pomocy nie sprzeciwiają się przepisy obowiązującego prawa. Płatnik udziela wyjaśnień w terminie 7 dni od otrzymania wezwania od PayPro.

11. PayPro rozstrzyga w przedmiocie reklamacji na podstawie okoliczności reklamowanej Płatności na zasadach określonych w przepisach prawa. PayPro przy rozpatrywaniu reklamacji uwzględnia w równym stopniu słuszne interesy Płatnika, PayPro oraz Odbiorcy.

12. Termin rozstrzygnięcia reklamacji (odpowiedzi na reklamację) wynosi 30 dni kalendarzowych od otrzymania kompletnej reklamacji przez PayPro. W przypadku uzasadnionej niemożności udzielenia odpowiedzi w tym terminie, PayPro przekazuje osobie składającej reklamację, w formie przewidzianej dla odpowiedzi na reklamację, informację zawierającą:

1) wyjaśnienie przyczyny braku możliwości dotrzymania terminu;

2) wskazanie okoliczności, które muszą zostać ustalone;

3) wskazanie przewidywanego termin udzielenia odpowiedzi, nie dłuższego jednak niż 90 dni od dnia otrzymania reklamacji.

13. Odpowiedź na reklamację udzielana w formie pisemnej powinna zostać w całości sporządzona przy użyciu czcionki, której czytelność odpowiada czytelności czcionki Times New Roman 12 pkt, a na uzasadnione żądanie osoby składającej reklamację - przy użyciu większej czcionki.

14. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona w sposób przystępny i zrozumiały oraz zawierać w szczególności:

a. informację o dniu złożenia reklamacji;

b. rozstrzygnięcie o wyniku rozpatrzenia reklamacji;

c. wyczerpującą informację na temat zgłoszonego problemu ze wskazaniem odpowiednich postanowień Umowy oraz stosownych przepisów prawa, a jeśli to możliwe także z przytoczeniem ich brzmienia, chyba że nie wymaga tego charakter podnoszonych zarzutów - w przypadku reklamacji złożonej przez konsumenta;

d. dane identyfikujące upoważnionego pracownika reprezentującego PayPro, z podaniem jego imienia, nazwiska oraz zajmowanego stanowiska;

Ponadto w przypadku odmowy uznania reklamacji w całości lub części, odpowiedź na reklamację powinna dodatkowo zawierać:

e. określenie terminu, w którym roszczenie podniesione w reklamacji rozpatrzonej zgodnie z wolą reklamującego zostanie zrealizowane, nie dłuższego niż 30 dni od dnia sporządzenia odpowiedzi.

uzasadnienie faktyczne i prawne, chyba że nie wymaga tego charakter podnoszonych zarzutów;

f. uzasadnienie faktyczne i prawne, chyba że nie wymaga tego charakter podnoszonych zarzutów;

g. pouczenie o możliwości i sposobie odwołania się od stanowiska zawartego w odpowiedzi na reklamację.

15. Reklamujący podając w reklamacji adres e-mail wnosi i wyraża zgodę na to, że PayPro udzieli odpowiedzi na reklamację w formie elektronicznej, na adres e-mail wskazany w reklamacji. Jednakże na wyraźne żądanie osoby składającej reklamację, pod warunkiem podania przez nią niezbędnych danych osobowych i kontaktowych, PayPro udziela odpowiedz na reklamację w formie pisemnej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji, przy czym w takim przypadku dla zachowania terminu rozstrzygnięcia reklamacji, wystarczy wysłanie przesyłki listem poleconym.

16. PayPro dopuszcza możliwość złożenia przez Płatnika (potencjalnego Płatnika) odwołania od stanowiska zawartego w odpowiedzi na reklamację, poprzez złożenie w terminie 14 dni od daty otrzymania odpowiedzi na reklamację wniosku o ponowne rozpatrzenie reklamacji. Do wniosku o ponowne rozpatrzenia reklamacji oraz odpowiedzi na ten wniosek stosuje się odpowiednio postanowienia ust. 5, 6 oraz 8-15, przy czym w odpowiedzi na wniosek zamiast pouczenia o którym mowa w ust. 14 pkt g. zawarte jest pouczenie o możliwości wystąpienia z powództwem do sądu powszechnego, zaś w przypadku osób składających reklamację będących konsumentami także o możliwości zwrócenia się o pomoc do właściwego miejscowo Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Konsumenta.

17. Zakończone postępowanie reklamacyjne może zostać wznowione, a rozstrzygnięcie zmienione w razie ujawnienia nowych okoliczności mających wpływ na rozstrzygnięcie reklamacji. PayPro informuje jednakże, że po upływie okresu 5 lat od zakończenia postępowania może zaprzestać dalszego przechowywania dokumentacji dotyczącej złożonych reklamacji.

18. PayPro nie rozpatruje reklamacji związanych z nieprawidłowym wykonaniem przez Odbiorcę zobowiązania wobec Płatnika związanego z Płatnością. W przypadku zgłoszenia jakichkolwiek roszczeń w związku z nienależytym wykonaniem przez Odbiorcę takiego zobowiązania do PayPro przez Płatnika, PayPro przekaże ją do rozpoznania Odbiorcy i poinformuje o tym Płatnika.

19. Niezależnie od reklamacji o której mowa w powyższych postanowieniach, Płatnik może wnieść do organu sprawującego nadzór o którym mowa w § 2 pkt 6) skargę na działanie PayPro lub jej agenta, jeżeli działanie to narusza przepisy prawa. Do takiej skargi, nie stosuje się przepisów działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267 oraz z 2014 r. poz. 183).

20. Po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego, spór między reklamującym a PayPro może być zakończony w drodze pozasądowego postępowania w sprawie rozwiązywania sporów między klientem a podmiotem rynku finansowego:

a. prowadzonego przez Rzecznika Finansowego ( https://rf.gov.pl/ ), zgodnie z przepisami rozdziału 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Postępowanie wszczyna się na wniosek reklamującego. Jeżeli Rzecznik Finansowy nie odmówi rozpatrzenia sporu, udział PayPro w tym postępowaniu jest obowiązkowy.

b. prowadzonego przez sąd polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego ( https://www.knf.gov.pl/regulacje/Sad_Polubowny/ ).

21. Postępowanie o którym mowa w ust. 20 może być także zainicjowane za pośrednictwem platformy ODR o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 524/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie internetowego systemu rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (rozporządzenie w sprawie ODR w sporach konsumenckich), o ile Rzecznik Finansowy lub/i sąd polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego zostaną zarejestrowane w tej platformie jako podmioty ADR. Platforma ODR dostępna jest pod adresem https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=PL .

22. Zamiast składać wniosek o wszczęcie postępowania, o którym mowa w 20 lit. a., reklamujący po wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego, może wystąpić do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy poreklamacyjnym postępowaniu interwencyjnym.

23. Podmiot składający reklamację może również wystąpić z powództwem do sądu powszechnego miejscowo właściwego do rozpoznania sprawy, którym zasadniczo jest sąd powszechny właściwy dla siedziby strony pozwanej, czyli w przypadku pozwu skierowanego przeciwko PayPro sądem tym jest Sąd Rejonowy w Poznań - Grunwald i Jeżyce w Poznaniu. Podmiotem pozwanym w takim przypadku powinien być PayPro, którego dane zostały szczegółowo wskazane w treści odpowiedzi na reklamację.

§8 ROZLICZANIE PŁATNOŚCI

1. PayPro jest obowiązana doprowadzić do uznania rachunku płatniczego Odbiorcy prowadzonego przez Dostawcę Odbiorcy kwotą Płatności zainicjowanej przez Płatnika nie później niż do końca następnego Dnia Roboczego po otrzymaniu Zlecenia Płatniczego.

2. Płatności, które nie mogą zostać zidentyfikowane ze względu na brak wymaganych informacji, nie będą przyjmowane przez System lub nie będą przekazywane Odbiorcy.

§ 9 WYNAGRODZENIE I ZWROT KOSZTÓW

1. W przypadku wykonania Pojedynczej Transakcji Płatniczej celem zapłaty na rzecz Odbiorcy, Płatnik zobowiązany jest do zapłaty na rzecz PayPro tytułem wynagrodzenia jednorazowej opłaty w wysokości wynikającej z tabeli opłat, która to opłata zostanie doliczona do kwoty Płatności objętej Zleceniem Płatniczym. Płatnik informowany jest o wysokości opłaty w trakcie procedury składania Zlecenia Płatniczego, w szczególności w związku z udostępnieniem treści niniejszej umowy, a także poprzez oddzielną wyraźną informację w formularzu Zlecenia Płatniczego.

2. Niezależnie od postanowień niniejszej Umowy, Płatnik może być zobowiązany do ponoszenia opłat związanych z wykonaniem Płatności na mocy umów zawartych z Dostawcą Płatnika i Odbiorcą, a także ponoszenia kosztów transmisji danych poprzez sieć Internet związanych z korzystaniem z Usługi.

§ 10 TAJEMNICA ZAWODOWA

Dostawca zapewnia przestrzeganie tajemnicy zawodowej związanej z wykonywaniem działalności objętej niniejszą Umową, na zasadach określonych w Ustawie.

§ 11 KORESPONDENCJA I RACHUNEK BANKOWY

Oświadczenia Stron na potrzeby wykonywania niniejszej Umowy mogą być przesyłane przez Strony wzajemnie w następujący sposób:

a. listem poleconym na adres:

i. na rzecz Płatnika: według danych podanych w formularzu Zlecenia Płatniczego,

ii. na rzecz PayPro: 60-198 Poznań, ul. Pastelowa 8,

b. faxem na numer telefonu:

i. na rzecz Płatnika: według danych podanych w formularzu Zlecenia Płatniczego,

ii. na rzecz PayPro: +48 61 642 90 31,

c. wiadomością poczty elektronicznej na adres:

i. na rzecz Płatnika: według danych podanych w formularzu Zlecenia Płatniczego,

ii. na rzecz PayPro: serwis@paypro.pl,

§ 12 DANE OSOBOWE i INFORMACJE HANDLOWE

1. Wobec tego, że w celu wykonania Umowy, Płatnik udostępnia PayPro swoje dane osobowe, zastosowanie znajdują środki przewidziane RODO oraz przepisami polskiej ustawy o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz.U. z 2014 r. poz. 1182, z późn. zm.).

2. Administratorem danych osobowych Płatników jest PayPro Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu przy ul. Pastelowej 8, 60-198 Poznań.

3. Płatnik który zamierza złożyć Zlecenie Płatnicze, zobowiązany jest podać wymagane przez PayPro dane osobowe. Brak ich podania uniemożliwia kontynuowanie procesu wypełniania i złożenia Zlecenia Płatniczego.

4. Szczegółowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych, w tym obowiązków i uprawnień związanych z ich pozyskiwaniem i przetwarzaniem, zawarte są w informacji zamieszonej na stronie internetowej https://rachunki.przelewy24.pl/obowiazekinformacyjny.

5. Płatnik poprzez przez zaznaczenie odpowiedniego okna w formularzu Zlecenia Płatniczego, może odmówić lub wyrazić zgodę na otrzymywanie informacji handlowej drogą elektroniczną, zgodnie z ustawą z dnia 26.08.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 roku, Nr 144, poz. 1204). W przypadku, gdy Płatnik wyraził zgodę na otrzymywanie informacji handlowej drogą elektroniczną, ma on prawo w każdym czasie odwołać taką zgodę poprzez wysłanie do PayPro na adres (serwis@paypro.pl) pocztą elektroniczną stosownego żądania wraz z podaniem adresu e-mail Płatnika, którego dotyczy wycofanie zgody.

§ 13 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Niniejsza Umowa zawarta jest na czas wykonania Pojedynczej Transakcji Płatniczej objętej Zlecenie Płatniczym.

2. Płatnik, w tym Płatnik będący konsumentem, poprzez złożenie Zlecenia Płatniczego, składa żądanie wykonania Usługi przed upływem terminu do odstąpienia od niniejszej umowy przewidzianego w art. 40 ust. 1 Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. z 2014 r. poz. 827), wobec czego:

a. Płatnikowi będącemu konsumentem, nie przysługuje prawo odstąpienia od niniejszej Umowy w przypadku jej całkowitego wykonania przed upływem wskazanego powyżej terminu do odstąpienia;

b. w przypadku rozpoczętego za powyższą zgodą Płatnika będącego konsumentem świadczenia Usługi przed upływem wskazanego powyżej terminu do odstąpienia, PayPro może żądać zapłaty wynagrodzenia za Usługę rzeczywiście wykonaną.

3. W przypadku, gdy poszczególne postanowienia niniejszej Umowy okażą się nieważne lub bezskuteczne w całości lub w części z dowolnej przyczyny, inne postanowienia Umowy pozostają w mocy. Strony zobowiązują się w wyżej opisanym przypadku zastąpić postanowienia nieważne lub bezskuteczne innymi w taki sposób, aby jak najpełniej wypełnić cel Umowy i Ustawy.

4. Postanowienia niniejszej Umowy nie mogą być dla Płatnika będącego konsumentem, mniej korzystne niż wynika to z przepisów prawa, wobec czego w razie sprzeczności postanowień Umowy z przepisami prawa lub spełniania przez te postanowienia cech do uznania ich za niedozwolone postanowienia umowne, takie postanowienia nie obowiązują w stosunku do Płatnika będącego, a w ich miejsce mają zastosowania właściwe przepisy prawa.

5. Niniejsza Umowa oraz wynikające z niej zobowiązania podlegają prawu polskiemu.

6. Przepisów Ustawy, których wyłączenie w stosunkach z podmiotami innymi niż konsumenci jest dopuszczalne zgodnie z przepisami Ustawy, w szczególności zgodnie z art. 16 i 33, nie stosuje się w całości.

7. Strony zobowiązują się w drodze konsultacji i negocjacji do polubownego rozwiązywania bez zbędnej zwłoki sporów wynikających z niniejszej Umowy. W przypadku nieosiągnięcia kompromisu w terminie 30 dni od daty wszczęcia negocjacji lub bezskutecznej próby ich wszczęcia, spór ten Strony poddają rozstrzygnięciu:

a. w przypadku gdy Płatnik jest konsumentem – sądu właściwego według przepisów prawa,

b. w przypadku gdy Płatnik nie jest konsumentem – sądu właściwego miejscowo dla siedziby PayPro na moment wytoczenia powództwa lub złożenia wniosku do sądu.

8. Niniejsza wzorcowa Umowa dostępna jest pod adresem https://rachunki.przelewy24.pl i Płatnik lub potencjalny Płatnik ma możliwość zapoznania się z nią oraz utrwalenia jej poprzez wydrukowanie w formie papierowej lub pobranie i zapisanie jej elektronicznej wersji w formacie PDF, także przed zawarciem Umowy.